Tatuaż to obecnie niemal obowiązkowy atrybut wielu gwiazd. W naszym kraju jednak przez wiele lat kojarzony był głównie z więzieniami. Z biegiem lat zaczął być jednak postrzegany jako forma ekspresji i sztuki - stał się modny. Niegdyś był głównie domeną męską, ale obecnie kobiety wzorem celebrytów chcą posiadać na swoim ciele wzór, który pozwoli manifestować swoją osobowość.
System wartości współczesnego człowieka stawia na indywidualizm. Odrębność ta rozumiana jest jako szacunek i rzeczywiste docenianie ludzkiej swoistości, oryginalności i odmienności. Przełom ostatnich stuleci gloryfikował cielesność. Jednak współcześnie ciało zostaje pojmowane jako materia podatna na formowanie i rzeźbienie, a kobieta postrzegana jest przez pryzmat swojej cielesności jako tworzywo ubrane przez kulturę.
Obecnie dominuje trend, w którym ciało traktowane jest jako indywidualny obraz, za pomocą którego ludzie wyrażają siebie. Bieżące kierunki w modzie, sposób bycia, subkultury, sprzyjają podążaniu za światowymi tendencjami, które popularyzują zjawisko tatuażu. Tatuaże są czynnikiem podtrzymującym autonomię tożsamości i zapewniają dystans wobec społeczeństwa.
- Coraz większe grono naszych klientów stanowią kobiety. Preferują one małe subtelne wzory, które podkreślają kobiecość i indywidualizm. Nie jest to jednak regułą, bo są też panie, które odważnie stawiają na duże widoczne wzory jako formę manifestacji własnych potrzeb i przekonań – mówi Patryk Walęga, właściciel studia TIME4TATTOO.
Polska branża tatuaży jest dobrze rozwinięta, ale bardzo powoli podąża za światowymi trendami, które stawiają na profesjonalizację i świadczenie usług dedykowanych kobietom. W Polsce praktycznie nie istnieją marki i produkty z dziedziny tatuażu dedykowane kobietom. Studia tatuażu nie komunikują swoich usług jako atrakcyjne i przyjazne kobiecej stylistyce. Według badań Boston Consulting Group 81,1% osób wskazuje, że różnice płciowe mają wpływ na zachowania konsumenckie oraz, że panie są bardziej wymagającymi konsumentami. Coraz większa liczba kobiet jest świadoma swoich wysokich oczekiwań i same siebie wskazują jako bardziej wymagające.
- Sądzę, że brak dostosowania usług do potrzeb kobiet wynika z niedocenienia potencjału tej grupy odbiorców. Polskie salony preferują duże, skomplikowane tatuaże, na które decydują się przede wszystkim panowie – dodaje Patryk Walęga z TIME4TATTOO.
To samo badanie wskazuje na związek poziomu wykształcenia ze świadomością swoich potrzeb – im wyższe wykształcenie, tym wyższe wymagania. Dlatego co raz więcej osób domaga się od marek i produktów lepszego dopasowania do potrzeb danej płci.